2007. augusztus 21.: 15 éve ekkor jelent meg a BioShock első része PC-re és Xbox 360-ra, majd 2008-ban PS3-ra, 2009-ben pedig Mac OS X-re. A hatalmas sikerre való tekintettel 2010-ben érkezett a folytatás, a BioShock 2, 2013-ban pedig a BioShock Infinite. A BioShock 15. születésnapja alkalmából következzen most jó pár érdekesség a legelső részről!
A splicerek eltorzult fizimiskáját olyan I. világháborús veteránok fotói ihlették, akiknek plasztikai műtétekkel igyekeztek helyreállítani a harcokban szerzett arcsérüléseiket. - Durva cucc, csak akkor keressetek rá, ha a gyomrotok bírja az ilyesmit.
A Big Daddy-k kinézetét egy 19. századi francia búvárruha ihlette:
A pályákon eredetileg lettek volna "savant" nevű miniboss-ok, amik lényegében fejek befőttesüvegekben... hála az égnek, hogy ezt elvetették!
Eredetileg a főszereplő egyre jobban mutálódott volna a plazmidok használatától. Ebből kifolyólag a játékosoknak folyamatosan mérlegelniük kellett volna, hogy a túlélés érdekében olyanokká válnak, mint a splicerek, vagy inkább megőrzik emberségüket, ezzel viszont biztonságukat kockáztatják. - Na ezért kár, hogy kimaradt, érdekes lett volna!
Rapture-ben itt-ott szellemek láthatók, ám ennek is megvan a "tudományos" magyarázata: az ADAM tovább örökíti felhasználója emlékeit az RNS-molekulák segítségével. Ergo ha valaki magába fecskendez egy adag ADAM-ot, aztán megölik és kivonják a szervezetéből az anyagot, majd másvalaki belövi magának, látni fogja az előző áldozat emlékeit.
Ayn Rand /oroszországi származású amerikai regényírónő és filozófus/ művei nagy hatással voltak a BioShock-ra, pár név is innen származik: az egyik az Atlas Shrugged /magyarul Veszett világ/, a másik a The Fountainhead /Az ősforrás/. Andrew Ryan filozófiája Ayn Rand objektivizmusát idézi, valamint Ryan neve kvázi az írónő nevének anagrammája.
Örülhetünk, hogy a Little Sisterek nem meztelencsiga-szerű lények, rágcsálók, vagy mozgássérült kutyák lettek - ilyen tervek is megfordultak a készítők fejében...
A játék rengeteg változáson ment keresztül a fejlesztési folyamat során: az eredeti tervek alapján a jövőben játszódott volna, egy, az 50-es éveket idéző városban, mely egymással összekapcsolt kamrákból áll. Ezek a kamrák különböző laboratóriumokként funkcionáltak volna, tele hullákkal, és különböző rovarszerű létformákkal.
Az egyik ilyen létforma genetikai anyagokat gyűjtött volna a hullákból, miközben egy másik létforma védelmezi az agresszív harmadik létformától. Ismerős, nem igaz? Belőlük lettek a Little Sisterek, a Big Daddy-k, és a splicerek, mivel a fejlesztők úgy döntöttek, inkább "emberibb" hangot ütnek meg.
A Circus of Value árusító automata hangját maga a játék rendezője, Ken Levine adta.
Egy ideig a Google Maps-on elérhető volt a Rapture-be vezető világítótorony, a 63’2 Észak 29’55 Nyugat koordinátákon /nem messze Reykjavíktól/.
Tenenbaum mindössze kétszer „látható” a játékban, akkor is csak félig-meddig, méghozzá a büdzsé miatt: a fejlesztőknek nem volt elég pénzük egy teljesen új karaktert generálniuk.
A Gene Bank eredeti neve Plasmi-Quik volt, de megváltoztatták, mivel a teszterek inkább elkerülték a gépet, mert nem tudták biztosan, mire való. Egy 2006-os E3-as játékmenet videóban még a Plasmi-Quik szerepel /11:03-nál/:
Arcadia-ban, a Farmer's Market területén, a Wordly Winery-ben található egy sajt, ami feltűnően Pac-Man formájú, mellette pedig golyónyomok láthatók, így olyan, mintha Pac-Man épp a pontokra vadászna.
A játékban szerepelt volna egy harmadik fajta Big Daddy is, a SLOPRO, ami egy hordozható ágyúval és egy nagy kampóval vegzált volna minket, ám végül ő kimaradt.
A játék nyitóvideójában, Jack pénztárcájából kikandikál egy Irrational Games-es névjegykártya, a családi fotón pedig Bill Gardner, az Irrational Games akkori vezető dizájnere látható középen. Az IG logó Sander Cohen irodájában is megjelenik a vetítőgépen.
A német kiadásban módosítottak ezt-azt a cenzorok: Tenenbaum szovjet származású lett; csökkentették a vérfoltok mennyiségét; a csavarkulcson sem jelent meg friss vér, ha megütöttek vele valakit; sem élőknek, sem holtaknak nem lehetett új sérülést okozni; a testek "rongybaba" fizikáját kikapcsolták; sőt egy átvezető videót is módosítottak, de hogy melyiket, arról nem találtam információt.
SPOILEREK
Atlas eredetileg egy déli dialektust beszélt volna, de a tesztelők emiatt egyből gyanakodni kezdtek rá, hogy nem stimmel valami, ezért teljesen átdolgozták, így kötöttek ki az ír akcentusnál.
Atlas a játék elején megemlíti, hogy a fia Patrick, a felesége pedig Moira. Később Fort Frolic-ban látható egy poszter, "Patrick és Moira" felirattal, ami előre vetíti, hogy Atlas egy kamugép.
Hasonlóan előrevetít egy csavart egy hangszalag Neptunes Bounty-ban, ami arról szól, hogy Andrew Ryan hogyan limitálta a batiszférák használatát az általa kiválasztott személyekre, de ezek a limitációk nem teljesen működnek jól a vér szerinti rokonokkal...
Forrás: IMDB